10 fitness beginnersfouten

20-07-2014 - Ricardo Deuders

Je bent net begonnen met fitnessen of je wilt gaan beginnen? Is het dan niet belangrijk dat je je tijd op een goede manier gebruikt? We zien vaak mensen die in de sportschool maar wat doen op het gebied van oefeningen. Wij willen je met de onderstaande 10 beginners fouten helpen met een goede start:

1. Saaie / verkeerde trainingen
Je hoort mensen weleens zeggen dat ze fitnessen niet echt leuk vinden. Waarom ga je niet de oefeningen doen die je ook echt leukt vindt om te doen. Er is altijd wel een variant te bedeknen die net zo leuk is.

2. Te weinig fitnessen
1 keer per week naar de sportschool heeft nauwelijks effect, ook de resultaten zullen dan op zich laten wachten. Bepaal voor jezelf waarop je precies wilt trainen: spierkracht, conditie, fitheid en ga zo maar door. Wil je op korte termijn resultaat zien dan zul je minimaal 3 keer per week moeten sporten. Hierbij speelt voeding ook een hele belangrijke rol.

3. Altijd een warming-up
Veel mensen beginnen gelijk met krachtraining of andere oefeningen. Het is belangrijk dat je je lichaam opwarmt want hiermee verklein je het risico op blessures

4.Krachttraining is een must
Afhankelijk wat je gaat trainen is het erg belangrijk dat je ook aan krachttraining doet. Met krachttraining zorg je ervoor dat je algehele fitheid verbeterd wordt.

5. Stretchen
Stretchen is een belangrijk onderdeel voor je trianingssechema. Stretchen verbeterd je bewegeingsuitslag en je coordinatie.

6. Juiste houding
Zorg ervoor dat je tijdens je training de juiste houding houdt voor de oefeneingen. Hiermee voorkom je diverse blessures!

7. Veel water drinken
Drink veel water tijdens het fitnessen, door dat je spieren meer vocht krijgen is de kans op verkrampen minder groot.

8. Teveel / Te snel
Train niet teveel en te snel in het begin, je spieren moeten kunnen wennen aan de aanpassingen

9. Verander niet zomaar van schema
Verander niet zomaar van trainingsschema, bouw dit altijd rustig af en bouw

10. Coolingdown
Net als de waming-up is de coolingdown ook erg belangrijk. Ook dit verkleind de kans op blessures aanzienlijk!

Hopelijk kan je wat met onze tips, heb je nog vragen of andere opmerkingen dan kun je ons altijd een vraag stellen.

Reageer op dit bericht