Basisoefening, de Squat

01-05-2015 - Robin Weggers

Vandaag ga ik je uit leggen hoe je een goede squat oefening uitvoert. De squat oefening is een compound oefening waarbij je meerder spiergroepen aanspreekt, met de nadruk op je benen.

Squat – Wat is het?

De squat is 1 van de 4 beste compound oefeningen die er bestaan. Compound wil zeggen dat je meerdere spiergroepen aanspreekt met 1 oefeningen. Zo train je met de Squat je benen, billen en je core. Als je net begint met squatten raad ik aan om alleen de barbell te gebruiken of voer hem uit met alleen je lichaamsgewicht. Dit omdat de squat een oefening is waar je snel blessures mee op kunt lopen als je de oefening niet goed uitvoert.

Wil je trainen voor kracht doe je rond de 5 herhalingen. Wil je meer spiermassa doe dan 8-12 herhalingen of train je voor uithoudingsvermogen, doe dan rond de 20 herhalingen met een licht gewicht.

Squat – Uitvoering

Met een squat maak je als het ware een kniebuiging. Zorg er voor dat ten alle tijden je rug recht is en je core aanspangt. Zet je voeten op schouderbreedte met je voeten een klein beetje naar buiten wijzend. Maak vervolgens een kniebuiging en zak tot je dijbenen evenwijdig aan de vloer zijn, doe je de squat al wat langer dan kan je nog dieper gaan.

Het is van belang dat je wel blijft ademhalen. Er is niet per definitie een juiste manier van ademhalen, kijk wat voor jouw het beste werkt maar zorg er ten alle tijden voor dat je je core aangespannen houdt.

Squat – Voorbeeld

Squat

Ben je al wat verder met het trainen en ben je op zoek naar creatine, aminozuren of overweeg je om eiwit shakes te gaan gebruiken, bekijk dan ons assortiment.

Reageer op dit bericht