Basisoefeningen voor kracht

28-05-2015 - Robin Weggers

Als je nog niet eerder aan sport hebt gedaan en je weet niet waar je moet beginnen, dan raad ik aan om een paar simpele oefeningen te doen om je algehele kracht te verbeteren. Met deze oefeningen leg je de basis voor de belangrijkste compound oefeningen.

Push-ups

Bij standaard push-ups pak je een aantal spiergroepen tegelijk, met de nadruk op je borstspieren. Dit is dan ook een zeer geschikte oefeningen om uit te voeren als voorloper op het bankdrukken.

Begin rustig aan, doe 3 setjes van 8 herhalingen met een pauze van anderhalf minuut tussen je sets. Kan je er nog geen 8, ga dan op je knieën zitten en werk vanuit hier verder.

Push ups

Pull-ups

Pull-ups zijn uitermate geschikt om je rug te versterken. Dit kan nog een lastige oefening zijn maar zodra je deze onder de knie hebt en goed uitvoert zal je een solide basis hebben. Op zich is het niet echt een beginnersoefeningen qua moeilijkheidsgraad, alleen je hebt er geen materiaal voor nodig en het is een van de beste rug oefeningen.

Pull-ups

Begin hier ook rustig aan en let goed op de uitvoering(1), probeer niet te compenseren door andere spiergroepen te gebruiken. Doe hier ook 3 setjes en probeer elke set zoveel mogelijk te doen. Is een pull-up sowieso te zwaar voor je, probeer dan een negatief te doen(2). Spring gecontroleerd naar boven, uitgangspositie, en laat je dan langzaam naar beneden zakken. Probeer zoveel mogelijk spanning op je rugspieren te houden.

Wij hebben ook een aantal workout accesoires die je kunnen helpen met de bovenstaande oefenignen, bekijk snel ons assortiment.

Reageer op dit bericht