Slaap en voeding zijn net zo belangrijk

05-06-2015 - Rianne Laning

Als je wilt groeien of afvallen dan is trainen alleen niet genoeg. Mensen vergeten vaak dat voeding en slaap een grotere invloed heeft op je prestaties dan alleen sporten.

Waarom is slaap zo belangrijk?

Als je traint dan gebeurt er van alles in je lichaam en dat is ook de reden dat je traint. Je breekt je lichaam af om het vervolgens weer op te bouwen. Maar dit kan je niet alleen doen door simpel weg goed te eten en te trainen.

Je lichaam moet herstellen en moet zichzelf weer opbouwen en hiervoor is rust nodig.  Vaak wordt slaap onderschat en denkt men dat die geen grote invloed heeft op de sportprestaties. Maar dat is slaap dus wel en met een nacht van 5-6 uur slaap doe je je herstel niet ten goede. Probeer daarom minimaal 7 uur te slapen en maximaal 9 uur, zo gun je je lichaam genoeg tijd om zichzelf weer op te herstellen.

Voeding - een gezond en mooi lichaam ontstaat in de keuken

Als je wilt spiermassa wilt winnen of wil afvallen zal je fysieke inspanningen zeker nodig hebben, maar alleen dat is niet genoeg. Naast slaap is het je voeding heel belangrijk. Vandaar dat er vaak wordt gezegd “trainen is 80% voeding en 20% trainen”.  Dit houdt niet in dat je nooit voluit moet gaan, integendeel. Je zal alsnog keihard moeten trainen alleen als je niet let op je voeding dan is al het werk voor niets.

Om je een beetje op weg te helpen hebben wij een hele categorie van gezonde voeding. Hier vind je eiwitrepen, gezonde tussendoortjes, noten en zaden en benodigheden voor koken en bakken.

Reageer op dit bericht