Tips voor de winterse feestdagen!

29-11-2013 - Mariette van Toor

Sinterklaas staat volgende week op de planning, de kerstdagen komen eraan en uiteraard niet te vergeten: Oud & Nieuw staat voor de deur! Deze dagen staan vaak in het teken van familie, gezelligheid, eten en drinken. Het eten en drinken gaat vaak niet met mate en dat merken we meestal in het nieuwe jaar. We zijn wat kilo's aangekomen en het is allemaal niet meer zo mooi als daarvoor!

Proteine-Eiwitten.nl heeft speciaal voor deze winterse feestdagen een aantal tips voor jou opgesteld:

Alcohol
Probeer zoveel mogelijk de mixdranken te vermijden, dit zijn vaak drankjes die we ook wel de "dikmakers" noemen. Een glas champagne, een glas wijn of een biertje is al veel minder erg!

Krijg je trek?
Probeer altijd eerst een lekker koud glas water te drinken, onze hersenen kunnen niet 100% onderscheiden of we nu trek of dorst hebben. Vaak is het zo dat je denkt dat je trek hebt maar eigenlijk heb je dorst. Een glas water is in dat geval nooit verkeerd!

Buiten de deur
Vermijd zoveel mogelijk het eten buiten de deur. Ten eerste omdat dit je geld bespaard, daarnaast is het eten buiten de deur vaak een patat of een andere snack. Probeer dus zoveel mogelijk thuis te eten, misschien kun je voordat je naar je familie gaat alvast wat eten zodat je tijdens het familie diner minder trek hebt! 

Vezels moet je hebben!
Vezels zijn gezond, het helpt je daarnaast ook nog eens om op gewicht te blijven. Vezels bevatten geen calorieën, echter geven ze een vol en energiek gevoel. Oftewel, van vezels kun je er genoeg van binnenkrijgen. Hierdoor blijf je van het snoepgoed af want je zit als het ware vol!

Blijf bewegen!
Het blijft een feit dat je moet blijven bewegen. Ga in de wintermaanden er lekker op uit of blijf lekker sporten in de sportschool. Als je elke week 2 tot 3 keer blijft bewegen dan zul je merken dat je niet (tot nauwelijk) zult aankomen. Daarnaast heb je ook een betere conditie en uithoudingsvermogen.

Speciale toastje die je wel mag hebben

  • Olijven
  • Japanse zoutjes
  • Gesneden groenten
  • Bloemkoolroosjes
  • Studentenhaver
  • Walnoten
  • Hazelnoten
  • Witte geitenkaas

Waar je echter op moet letten

  • Gevulde speculaas
  • Oliebollen
  • Appelflappen
  • Amanelspijsstaven
  • Chocoladeletters

Conclusie
Blijf genieten van de feestdagen, probeer dit met mate te doen. Daarnaast is sporten of bewegen tijdens de winterse maanden niet onverstandig!

Reageer op dit bericht