Tips

Tips voor gebruik van proteïne en eiwitten

Tip 1
De hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt is o.a. afhankelijk van je dagelijkse lichamelijke activiteit en inspanning. Over het algemeen geldt: als je je lichaam traint voor meer kracht en spieren, eet dan dagelijks 2 tot 2,5 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Als je 65 kilo weegt, dien je dagelijks dus 130 tot 160 gram eiwitten te nuttigen. Eén whey proteïne shake levert doorgaans 25 tot 100 gram hoogwaardige eiwitten.

Tip 2
Als je gezond wilt aankomen, dan is een whey proteïne shake ideaal. Whey eiwitten zorgen er namelijk voor dat je makkelijker spiermassa opbouwt en dat je minder makkelijk spieren verliest. Daarom zijn eiwit shakes zo populair onder krachttrainers en bodybuilders. Whey proteïnen zijn echter ook ideaal als je wilt afvallen. Een whey proteïne shake werkt namelijk verzadigend, maar levert relatief weinig calorieën.

Tip 3
Whey-eiwit (ofwel wei-eiwit) is een compleet eiwit. Dit betekent dat whey proteine shakes alle essentiële aminozuren bevatten die nodig zijn voor opbouw en herstel van spieren. Het aminozurenprofiel van whey eiwitten is zelfs van zodanig hoge biologische waarde dat 70 tot 85 procent wordt opgenomen door het lichaam. Dit is erg veel, aangezien veel eiwitten worden vernietigd in het maag-darmstelsel.

Tip 4
Je mag in principe meerdere whey proteïne shakes per dag drinken, maar neem er in ieder geval altijd een direct na het trainen. Na het trainen hebben je spieren namelijk behoefte aan bouwstoffen om te kunnen herstellen. Een whey proteïne shake levert alle nodige bouwstoffen voor herstel.

Tip 5
Whey isolaat is beter (meer geconcentreerd) dan whey concentraat . Whey shake is doorgaans een combinatie van wei isolaat en wei concentraat.

Bron: gezondenzo.net