Wat zijn eiwitten / proteïne?

Proteïne, ook wel eiwitten genoemd, is één van de belangrijkste voedingsstoffen wil je snel en goed spieren kweken. Waarom? Proteïne produceert hormonen, enzymen en zuren die de productie van de spieren versnelt en de weerstand van het immuunsysteem versterkt. Zonder een voldoende hoeveelheid proteïne zullen je spieren slechts traag genezen, wat gemakkelijk kan leiden tot overbelasting of zelfs blessures. En dat willen we toch zoveel mogelijk vermijden, niet?

Welke producten bevatten veel proteïne?
Proteïne kan gevonden worden in vlees, vis, kip, bonen, melk, sojabonen en in mindere mate in noten en granten. Zorg er dus voor dat je dieet voldoende van bovenvermelde producten bevat. Verder is het ook handig om eiwitpoeder te gebruiken dat het snelwerkende “wei-eiwit” (whey) bevat. Die zit vol met aminozuren, caseïne en glutamine en heeft daarnaast ook nog eens een zeer positief effect op de gezondheid. Bovendien bevat whey een zeer hoge biologische waarde waardoor het uitstekend geschikt is voor het kweken van spiermassa gedurende de rustpauzes.

Hoeveel proteïne?
In principe is het onmogelijk om een overdosis proteïne te veroorzaken. Hou er wel rekening mee dat een grote hoeveelheid proteïne in het bloed kan zorgen voor een tekort aan calcium of magnesium aangezien het deze twee stoffen opslorpt.

Wanneer je Whey-poeder gebruikt dan is dit een handige en eenvoudige vuistregel: minimaal 1,1 gram eiwitten (afkomstig uit Whey) per pond lichaamsgewicht per dag met een maximum van 1,7 tot 2 gram voor de personen met een snel metabolisme of een streng dieet. Voorbeeld: een bodybuilder van 100kg zal minstens 220 gram eiwitten per dag moeten innemen.

Wanneer?
Zoals hierboven vermeld kun je de meeste producten opnemen in je dieet: ’s morgens een beetje kwark, ’s middags een beetje kippenfilet tussen je boterhammen, ’s avonds wat sojabonen of vlees en als toetje een handvol (ongezouten) nootjes. Maar hoe zit dat dan met Whey? In dat geval los je het eiwitpoeder op in wat water en drink je het onmiddelijk na de training. Je lichaam begint immers vlak na je work out te recupereren en te herstellen. Op die manier zorg je dus voor een optimale hoeveelheid proteïne vanaf het begin.

Het is ook aanbevolen om op regelmatige tijdstippen kleine maaltijden te nuttigen met een interval van ongeveer drie tot vier uur. Hierdoor zorg je voor een constante aanvoer van proteïnen voor je spieren, waardoor die gemakkelijk en snel kunnen groeien. Voor je je bed in kruipt, kun je ook “trage” proteïnen eten (bijvoorbeeld kwark). En vergeet niet: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag!


Bron: Loyoya.nl