Squats, koning der oefeningen

21-11-2014 - Richard Beerders

Squat, je hebt het vast wel eens gezien in de sportschool. Deze oefening is razend populair bij zowel de dames als de heren. Een squat is een vrij simpele fitness oefening die erg effectief is. Je oefent namelijk meerdere spiergroepen in een keer. Als je de squats goed uitvoert zou dit een positief effect moeten hebben op je bovenbeen, hamstrings, billen en je rug.

Eerste keer squats oefenen
Ga je voor de eerste keer squats uitvoeren? Begin dan eerst zonder gewichten, zo belast je je spieren het minst en kun je wennen aan de oefening. Het is namelijk van belang dat je de oefening goed uitvoert.

De oefening

  1. Ga voor een spiegel staan zodat je de oefening goed kunt uitvoeren en uiteraard kunt zien of je het goed doet.
  2. Zet je voeten naast elkaar, je kunt "spelen" met de afstand die je tussen je voeten hebt.
  3. Zorg ervoor dat je rug recht is (erg belangrijk).
  4. Je gaat vervolgens naar beneden door je knieën te buigen, je billen moeten bij deze beweging naar achteren steken.
  5. Maak je squat redelijk diep, niet te diep, zie ook afbeeldingen.
  6. Je gaat vervolgens weer omhoog hoe je bent begonnen.

Aanvullende oefeningen

  • Span je buikspuieren door je navel naar binnen te trekken
  • Gebruik je armen
  • Gebruik gewichten (met of zonder stang)

Geplaatst in categorieën: Body & Fit

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit bericht